Més drets pels i les treballadores.Millor educació per a tothom
Iniciem aquest curs amb un
nou Govern a Catalunya i a l’Estat espanyol, que manifesten públicament la seva
voluntat d’enterrar l’etapa de les retallades i la LOMCE. Al mateix temps, els
acords signats per CCOO i altres sindicats, de reducció de la temporalitat i
recuperació dels drets arrabassats, han de ser concretats i desenvolupats en
totes les seves potencialitats.
Aquest és un curs clau per
enterrar definitivament l’etapa de les retallades i avançar en la millora de
drets per a totes les treballadores i treballadors de l’educació, un pas
imprescindible per assegurar la qualitat i la universalitat d’aquest dret pel
conjunt de la societat.
CCOO ens situem com a fita
pel 2018-19 avançar en l’organització i la mobilització de tots els sectors
educatius per tal de garantir que els discursos i les bones intencions es
transformin en millores concretes i tangibles.
#AmbTuTenimLaForça
Evolució dels pressupostos
i de l’alumnat.
Malgrat
l’increment del darrer curs, la pròrroga pressupostària ha afectat
negativament, tallant una possible recuperació.
La
combinació de la pròrroga pressupostària amb un lleuger increment d’alumnat
d’aquest curs, torna a fer caure en un 3,29%, la inversió educativa per alumne,
després de l’increment del curs passat.
Educar en llibertat
Durant
tot el passat curs s’ha volgut situar l’escola en el mig del conflicte polític
que vivim a Catalunya. Molt especialment a partir de l’1 d’octubre, l’escola i
la gent que hi treballem ens hem vist sotmesos a crítiques massives en mitjans
de comunicació per part de forces polítiques, denúncies judicials de famílies i
de la fiscalia de l’Estat, i qüestionament de la nostra feina per una part de
la societat.
Des
del primer moment, CCOO hem sortit públicament en defensa dels nostres companys
i companyes, de la seva professionalitat i rigor en el tractament dels temes
que afecten el conjunt de la societat.
Així
mateix, hem denunciat l’intent de barrejar el conflicte polític amb el model
pedagògic de la immersió lingüística, que ha demostrat la seva eficàcia en
l’assoliment del coneixement de les dues llengües oficials per tot l’alumnat,
independentment del seu origen.
L’evolució
demogràfica i econòmica de la societat
catalana s'ha trobat amb una resposta política que no ha estat a l'altura de
les circumstàncies:
• Per una banda tancaments a aules de
P3.
• Per una altra, la massificació a les
aules de secundària, construcció de barracots, increment de les ràtios i manca
de professorat i personal laboral d’atenció educativa a la secundària
obligatòria i a la postobligatòria.
Calen
mesures concretes:
• Modificar la legislació catalana
perquè els poders públics garanteixin el dret universal a l’educació.
• Acabar amb la supressió de més llocs
de treball a l’educació, negociant processos de mobilitat, de formació, o
d’altres mecanismes que permetin adaptar la plantilla als canvis demogràfics.
• Recuperar el mapa escolar com a
instrument de planificació, amb la participació efectiva dels poders públics
locals i de la comunitat educativa, comptant explícitament amb els Consells
Escolars Territorials.
• Consensuar amb el Departament possibles solucions temporals amb el conjunt
de la Comunitat Educativa afectada Davant de la problemàtica d’escolarització
de l’alumnat de secundària de molts municipis
• Construir o ampliar les
instal·lacions necessàries als centres educatius. Creació d’institut-escola,
per aprofitar espais, i per les seves possibilitats pedagògiques.
Com
a proposta que engloba la millora de la qualitat educativa i la planificació en
un moment com els actuals, sol·licitem al Departament d’Ensenyament que, de
forma immediata, elabori la normativa corresponent per reduir gradualment les
ràtios.
Segregació escolar
El
passat 25 de juliol es van reprendre les sessions plenàries que, a iniciativa
del Síndic de Greuges, reuneixen al conjunt de la comunitat educativa per
analitzar la segregació escolar.
CCOO
volem mullar-nos amb propostes viables per treballar contra la segregació.
Assumirem que no totes puguin ser sense que això vulgui dir que renunciem a
elles.
Ens preocupa especialment que deixar l’elecció
de centre escolar a les mans del mercat -en aquest cas de les famílies o,
millor dit, d’una part de les famílies- sense intervenció de l’Administració,
implica incrementar la segregació escolar i guetitzar alguns centres educatius.
Cal impulsar mesures en el procés d’admissió de l’alumnat que limitin els
marges de tria d’escola, orientant i ordenant l’accés, així com per
desenvolupar condicions d’escolarització equitatives.
Després de la presa de
consciència feminista que la nostra societat està assumint col·lectivament, és
necessari forçar les empreses i administracions en la implementació de mesures
que garanteixin la igualtat de drets de dones i homes i l’Educació té un paper
fonamental en un canvi cultural tan important com el què hem d’aconseguir. És
per aquest motiu que el foment de la coeducació és fonamental. Entenem aquesta
com la promoció d'una educació que potencia la igualtat real d’oportunitats,
l’eliminació de qualsevol tipus de violència de gènere i de tota mena de discriminació
per raó de sexe, així com la integració de forma explícita i amb continguts
d’aprenentatge de la perspectiva de gènere.
La coeducació ha de ser un
tema cabdal a tots els centres educatius, integrat dins del projecte de centre,
on tota la comunitat educativa es formi i participi, i amb unes administracions
que dotin dels recursos suficients per portar-ho a terme. Cal aconseguir a cada
centre una persona responsable de la seva implementació amb el crèdit horari
corresponent i suficient.
Menjadors
escolars
El Departament acaba
d’anunciar un nou Decret, que caldrà analitzar i debatre entre tots els membres
de la comunitat educativa.
CCOO
defensarem el nostre posicionament, incloent-hi la participació fonamental del
Consell Escolar de cada centre en la definició i gestió del servei de menjador,
inclòs en el Projecte Educatiu del Centre. Una gestió que haurà de tenir en
compte, no únicament criteris econòmics, sinó també laborals, socials, de salut
i de sostenibilitat ambiental com els següents:
● Donar prioritat a la qualitat educativa
del servei de menjador.
● Reconèixer la condició d’educadores de
les monitores i monitors de menjador.
● Garantir la coordinació entre l’equip
educatiu de l’horari lectiu amb el del menjador.
● Avançar cap al menjador universal i
gratuït.
● Garantir que cap alumne quedi fora del
servei per problemes econòmics.
● Garantir la diversitat de menús per
atendre la diversitat d’alumnat.
● Suport per l’alumnat que requereix
suports intensius en l’horari lectiu.
● Limitar les ràtios d’alumnes durant el
servei de menjador.
Oferta pública
Després
dels acords signats per CCOO amb el Govern de l’Estat i amb el Govern de la
Generalitat, per reduir la temporalitat a l’Administració, el Departament
d’Ensenyament s’ha posat a treballar. No només amb la convocatòria de les prop
de 2000 places anunciades amb anterioritat als acords, també per ordenar les
convocatòries necessàries per assolir reduir la interinitat fins al 8% l’any
2022.
CCOO
també treballem insistint en la negociació
d'un model extraordinari d'accés, que afavoreixi que totes les persones
que no han pogut concursar en una oferta pública a conseqüència de les
retallades i la limitació de la taxa de reposició, puguin veure reconegut el
seu temps de treball.
Recuperació
i millora de les nostres condicions de treball.
§ *S’ha
de dignificar la categoria del personal laboral d’atenció educativa (PAE).Proposem la seva adscripció a la Direcció General de Professorat i altres
professionals dels Centres Públics.
§ *Cobrir
totes les substitucions i reduccions de jornada.
*Implementar
l’Acord del 2005, incorporant una TEI a cada aula de P3.
*Incrementar
el nombre de personal Educador d’Educació Especial i Tècnic d’Integració
Social, per assegurar una bona implementació del Decret d’Escola Inclusiva.
*Garantir
personal Educador d’Educació Especial a les Llars d’Infants del Departament
d’Ensenyament que ho requereixin.
*Facilitar
que el personal Auxiliar d’Educació Especial
esdevinguin personal Educador EE. A igual feina, igual categoria.
*Revisar
i actualitzar les bases de funcionament de la borsa de treball.
*Treballar
per garantir la jubilació parcial del personal laboral, tant fix com interí.
*Resoldre els problemes derivats de l’homologació i l’acreditació de la titulació requerida al personal Educador d’Educació Especial.
*Aconseguir
la reducció horària del personal major de 55 anys per motius de salut.
*Recuperació
del fons d’acció social i del complement de productivitat.
*Aplicació
del mètode PSQCAT21 per a l’avaluació dels riscos psicosocials.
*Impuls
del pla d’igualtat, Volem parlar de les polítiques d’igualtat i de la bretxa
salarial.
*Recuperar
i millorar els permisos i les llicències de conciliació de la vida familiar i
laboral, evitant que penalitzin i tinguin efectes negatius en el càlcul de les
pensions.
VI
Conveni Únic
No ens
conformem a reclamar el retorn d’allò que ens han pres, hem de posar en agenda
la negociació de les nostres condicions salarials i de treball. Volem recuperar
la negociació col·lectiva per posar al dia i per actualitzar el VI Conveni Únic
de personal laboral perquè segueixi sent una eina útil per la defensa i
la millora de les condicions laborals.
La
responsabilitat d’un sindicat de classe és liderar la negociació col·lectiva
que ha de permetre millorar les condicions de treball del conjunt de
treballadors i treballadores, per aquest motiu vàrem fer la denúncia del VI Conveni Únic a
desembre de 2017. ARA VOLEM NEGOCIAR !!!